Hola,

Minkä dilemman sainkaan harteilleni maanantaina. Onnellisena olin menossa kv-toimistoon laittamaan vaihdon valmistelun aluilleen. Suunnitelmanahan oli pitkään lähteä Tanskaan. Tuli sitten jostain kumman syystä puheeksi kielivalintani ja se että aloitan keväällä saksan uudelleen (ala-asteella A-kielenä). Siinä tapauksessa meidän koordinoijamme tarjosi vaihtopaikaksi Saksaa. Olin siis sulkenut Saksan pois jo hyvin kauan aikaa sitten, kun arvelin, että opintopisteet (min 6 op) ei tule täyteen niin että sinne pääsisin. Enkä saakkaan kuin maksimissa 3 op saksaa, mutta siitä huolimatta voisin sinne vaihtoon lähteä. Meillä kuuluu tutkintorakenteeseen pakollisena ulkomainen opintojakso.

Siis se dilemmahan on siinä, että nyt mulla on elämä ja suunnitelmat sekasin. Kun olin hartaasti ja kauan suunnitellut sitä Tanskaa nimenomaan siksi, että en euroopan isoihin maihin (Espanja, Ranska ja Saksa) pääse ja Itä-Eurooppakaan ei sinänsä houkuttele. Tanska olisi vaihtomaana varmasti eksoottinen ja mielenkiintoinen, mutta Saksan keskieurooppalaisuus houkuttelisi kuitenkin paljon. Kv-toimistoltakaan ei helpotusta paljoa löytynyt. Kuulemma nämä kaksi koulua, mitä minulla on mielessä on molemmat todella hyviä kouluja.  

Yritin koota plussia ja miinuksia molemmista kouluista, mutta tuntu että plussia molempiin keksi tosi helposti, kun miinuksia taas joutui keksimällä keksimään. Tässä ois nyt pari viikkoa aikaa päättää, että kumpaan lähden. Vaikka sinänsä molemmista tulee varmasti olemaan tulevaisuudessa hyötyä, niin jotenkin tuntuu että voin vaan niin rankasti mokata tän valitsemalla "väärin". Jotenki tuntuu pahalta ees lyödä mitään lukkoon. Ja millä perusteella mä ees sen loppujen lopuks päätän?! Oon yrittäny jutella ihmisten kanssa ja suurin osa tuntuu liputtavan Saksan puolesta, mutta jotenki kuitenki se Tanska tuntuis läheisemmältä. Mut sit taas Saksan se kaupunki mihin menisin on kaunis ja vanha, kun Tanskan kaupunki taas kuulemma varsinainen betoniviidakko.. Ääh, voisin väännellä tätä aihetta pitkään ja hartaasti, mut jossain vaiheessa sit vaa pitää vetää se viiva et nyt loppu ja tehdä päätös.

We'll see..